Anders Ontmoeten 2024 – 2025

Activiteiten van de gezamenlijke PKN kerken van Appelscha, Donkerbroek-Haule, Frieslands End en Oosterwolde

Het doel van de commissie Anders Ontmoeten is activiteiten van de deelnemende kerken inventariseren en promoten. In het afgelopen seizoen zijn we daar al mee begonnen en hieronder kunt u lezen welke activiteiten we voor het komende seizoen graag onder de aandacht brengen. We sluiten hiermee aan bij de landelijke tendens om actief samen te werken. Zo kunnen we in een kleiner wordende kerk toch met elkaar verdieping blijven zoeken op het gebied van zingeving.

We hopen dat we elkaar in de komende tijd mogen ontmoeten en in Zijn naam elkaar gaan begroeten, over de eigen kerkgrens heen. We vertrouwen er op dat dit mooie ontmoetingen gaat opleveren.

Bezoek Hegebeintum: Op  zaterdag 19 oktober a.s. gaan we een bezoek brengen aan dit bijzondere terpdorp.  U bent van harte welkom.

Joods Leerhuis: Het Joods Leerhuis is sinds 2000 een vaste activiteit binnen onze kerken. Op een zestal avonden willen we ons gaan verdiepen in de verhalen van het eerste Bijbelboek Genesis. Wij lezen ter voorbereiding op de bijeenkomst één hoofdstuk van het boek Genesis van Rabbijn Jonathan Sacks.

Samen zingen: Dit najaar kunnen we samen zingen in de Schutse in Appelscha. Op zondag 20 oktober vanaf 15 uur tot 16 uur zingen we onder leiding van Hielke van der Heide.
En op zondag 1 december ook vanaf 15 uur tot 16 uur onder leiding van Jan Smit en Annette Couprie

Event: Samen jong:
In Appelscha wordt op 2 maart 2025 van 10.00 uur tot 14.30 uur een event georganiseerd voor jong en oud, met als thema: “Samen jong”. De toegang is gratis. Over de locatie en verdere invulling van het programma kunnen we binnenkort meer lezen.

Wensboom en kerstmarkt:
In De Schutse in Appelscha wordt in december 2024 weer een bijeenkomst georganiseerd rond “de wensboom”, vergelijkbaar met het gelijknamige tv-programma. Bezoekers kunnen hun wens in de boom hangen Een bezoek brengen aan de overdekte kerstmarkt en elkaar onder het genot van een hapje en/of drankje ontmoeten op een gezellig terras. Samen ontmoeten dus!  De organisatie komt nog met een verdere invulling van het programma.

Bevrijdingsconcerten:
In het kader van 80 jaar bevrijding organiseert het projectkoor in het voorjaar van 2025 een aantal bevrijdingsconcerten. Ook voor deze activiteit geld dat de verdere organisatie nog moet worden uitgewerkt.

Het Vergeten Evangelie (hoe kijk jij naar Jezus):
Vanaf januari 2025 zal ds. Jan Kortleve drie bijeenkomsten organiseren, om belangstellenden kennis te laten maken met het boek ‘Het vergeten evangelie’ van Reinier Sonneveld. De achtergrond van dit boek vormt de vraag: hoe kijk je eigenlijk aan tegen wie Jezus is? Het boek laat ons op een toegankelijke wijze kennis maken met een wijze van denken over wie Jezus is, zoals die zich in de eerste eeuwen van wat we ‘de vroege kerk’ noemen heeft ontwikkeld. Voor nu geldt: mail mij wanneer dit thema je aanspreekt! (jankortleve@kpnmail.nl)
Daarna volgt een verdere invulling van deze activiteit.

Zomeravondwandelingen 2025:
In de maanden juni, juli en augustus van 2025 zullen er weer drie zomeravondwandelingen zijn.
Iedere avond loopt er een bijzonder gast mee die onderweg iets te vertellen heeft. Dit kan bijvoorbeeld een kunstenaar, muzikant of een boswachter zijn.
De gasten voor 2025 en data worden in het voorjaar bekend gemaakt. Opgave is niet verplicht maar wordt wel op prijs gesteld. Deelname is gratis.
De organisatie is in handen van Dieneke Grit, kerkelijk werker voor Frieslands End, 06 38 55 21 50/ sa.grit@hetnet.nl

Tot slot:
U heeft kunnen lezen dat onze doelstelling is om activiteiten van de deelnemende kerken te inventariseren en te promoten. Het zou zo maar kunnen dat er in uw kerk activiteiten zijn die ook interessant zijn voor leden van de andere kerken. Zullen we samen de krachten bundelen?

Aukje Zijnstra                         bepperottefalle@live.nl

Carla Nicolai                           appelscha.andersontmoeten@gmail.com